Portul popular pădurenesc



După sărbătoarea Crăciunului când cu toții ne dorim să devenim mai buni, să ne întoarcem la datinile străvechi, care pentru noi românii contează atât de mult, să ne simțim mai autentici. Tocmai de aceea ne-am gândit să vă prezentăm în acest început de an portul popular din Ținutul Pădurenilor.

Vom începe, cu portul popular femeiesc, pentru că în deosebi acesta dă specificul unei zone, iar acest lucru este chiar de necontenit, în ținutul nostru, dragul nostru Ținut al Pădurenilor.  Podoaba capilară este clar o notă dinstictivă pentru fiecare femeie, dar pentru mândrele noastre pădurence în ziua nunții găteala capului este chiar un ritual. Astfel că ele își fac „conciul„ peste care se pune „ceapsa”, se împodobește conciul cu „ruji” (ace cu bolduri din margele de „criștari” sau flori din postav viu colorate și mărgeluțe) și apoi învelesc cu o „cârpă lungă„ albă sau o „proboadă„. Tînăra mireasă, având părul împletit cu „cică” peste ureche și o „cică” împletită în cinci la spate, care se leagă cu un „curm”, acesta fiind confecționat din ață din lînă colorată și împletită, care se termină la cele două capete cu ciucuri împodobiți cu oglinzi și mărgeluțe, este dusă la o ultoaie de măr tânăr, unde nașa  o „învelește”, adică o despletește și o piaptănă cu conci și celelalte acesorii, enumerate mai sus. Din acest moment devine nevastă tânără. Binențele pe cap mai poartă „cercul” (cunună din flori) și „ salba de libre„.  Cât despre îmbrăcăminte, mireasa se îmbracă cu cea mai frumoasa „ cămașă„ cusută „ațește”. În ziua nunții motivele de pe mânecă trebuie să fie neapărat „coșiile„ sau „budienele„, iar cusătura cu un arinici roșu trebuie să predomine.

Mireasă din Ținutul Pădurenilor
(captura din Nunta Padureneasca Lelese)

În acestă zi cu mare însemnătate, „opregele„ sunt înlocuite cu „sumna„ de postav negru împodobită în partea de jos cu o bordură de „cârnele” viu colorate și finalizată cu dantelă din lână la fel, viu colorată. Sumna este un fel de fustă, care reprezintă o piesă vestimentară de ceremonii pentru tinerele neveste, fiind purtată de acestea numai la nunți și sărbători mari.

După cum și Romulus Vuia sublinia : "În regiunea Padurenilor portul e diferentiat nu numai dupa gen, dar și dupa virsta. In privinta virstei putem distinge trei etape, atit in portul femeilor cit și in cel al barbatilor, avind deosebiri in ce privește motivele și coloritul precum și aplicarea altor elemente decorative pe piesele de ling purtate deasupra. Unele piese se poarta atit de barbati cit și de femei. Acestea sint: tolobonii, laibarul și șuba din panura de ling, cojocul (piep-tarul) infundat din piei de oaie și opincile."

În următoarele zile vom continua să vă prezentăm portul în detaliu cu particularitățile pe vârstă și gen. 

0 Comentarii